- Twee jaar nadat de Cybertruck in productie zou gaan, is Tesla afgelopen week eindelijk begonnen met het maken van de controversiële pickup-truck.
- Verrassend is deze vertraging niet te noemen: topman Elon Musk van Tesla staat bekend om het doen van beloftes die hij niet kan waarmaken.
- Zo heeft hij al meerdere malen beloofd dat we nu volledig zelfrijdende Tesla’s zouden hebben.
- Lees ook: Elon Musk staat zijn bedrijven niet af aan zijn kinderen – en zegt al potentiële opvolgers te hebben aangewezen
Je kunt gerust stellen dat je techmiljardair Elon Musk niet aan zijn beloftes kunt houden. De CEO van de fabrikant van elektrische auto’s Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX is structureel te positief over de timing van productinnovaties.
Het meest recente voorbeeld hiervan is de productie van de Cybertruck van Tesla, die afgelopen week begon. Aanvankelijk beloofde topman Musk dat de controversiële pickup-truck in 2021 van de band zou rollen. Dat werd dus twee jaar later.
Maar de Cybertruck is slechts één voorbeeld van beloftes die Musk niet waarmaakte. Hieronder vind je vijf andere toezeggingen van Musk die nog geen realiteit zijn geworden.
1) Volledig zelfrijdende Tesla’s
In 2016 deed Musk de belofte dat Tesla-eigenaren binnen twee jaar hun auto zelfstandig naar hun locatie zouden kunnen laten komen, zolang er maar een weg is. Deze ‘Summon‘-functie is nu nog steeds in de testfase.
In 2017 ging Musk nog verder en beloofde hij Tesla-rijders dat hun auto's binnen twee jaar volledig autonoom konden rijden. Ze zouden van A naar B kunnen reizen terwijl ze een tukje achter het stuur doen.
Op dit moment kunnen Tesla's gebruik maken van de 'Autopilot'-functionaliteit. Dit maakt het, in tegenstelling tot wat het woord doet geloven, niet mogelijk om volledig autonoom te rijden. Het is simpelweg een combinatie van meerdere advanced driver assistance systems (ADAS), waardoor de auto zich bijvoorbeeld binnen de belijning op de weg kan houden. Bestuurders moeten bij Autopilot altijd klaarstaan om in te grijpen.
Tesla heeft de mogelijkheid voor volledig autonoom rijden onder de 'Full Self-Driving'-beta beschikbaar gemaakt voor een select aantal eigenaren. Ook hierbij kan de bestuurder nog steeds niet achter het stuur in slaap vallen. Hij of zij zal gedurende de hele rit alert moeten zijn. En dat lijkt nodig.
2) Een miljoen robotaxi's
Tijdens de Tesla Autonomy Investor Day in 2019 beloofde Musk dat Tesla in 2020 meer dan een miljoen robotaxi's op de weg zou hebben.
"Ik durf met enige zekerheid te voorspellen dat Tesla volgend jaar autonome robo-taxis heeft", zei Musk op de speciale beleggersdag. "We zullen er nog niet overal goedkeuring van overheden voor hebben, maar ik ben er zeker van dat we tenminste op een paar locaties wel toestemming zullen krijgen volgend jaar."
Het plan voor de Tesla-taxi's kwam al in 2016 naar boven toen Musk zijn 'Master Plan, Part Deux' uitbracht. Daarin stelde hij voor dat autonome Tesla's ingezet konden worden als taxi, als de eigenaar hem zelf niet in gebruik heeft.
3) Hyperloop
In 2013 toonde Musk voor het eerst een Hyperloop, een soort trein die in een vacuümtube rijdt op een snelheid van meer dan 1.200 kilometer per uur.
Daarna bleef het lang stil, tot hij in 2017 vertelde dat hij mondelinge toezegging had van de Amerikaanse overheid voor een Hyperloop tussen New York, Philadelphia, Baltimore en Washington DC. Daarmee zouden reizigers binnen een half uur van New York naar DC kunnen reizen.
Maar in 2021 werd duidelijk dat The Boring Company van Musk de plannen voor een tunnel in DC en een tunnel in Los Angeles stilletjes van de website had verwijderd. En in 2022 meldde The Verge dat de plannen voor een Hyperloop in Zuid-Californië waren vervangen door een parkeerplaats voor medewerkers van SpaceX.
4) SpaceX gaat raketbrandstof maken van CO2 uit de lucht
In 2021 tweette Musk dat SpaceX een programma aan het opstarten was waarmee het CO2 uit de atmosfeer wilde filteren om dit te veranderen in bruikbare brandstof voor raketten.
"Sluit je alsjeblieft aan als je interesse hebt", tweette hij iets later. "Het wordt ook belangrijk voor Mars."
Na deze tweets bleef het stil rondom het programma, hoewel het technisch mogelijk is om dit werkelijkheid te maken. Het is al ontwikkeld door onderzoekers van onder andere de University of Cincinnati.
5) De productie van 1.000 'solar roofs' per week
Nadat Tesla in 2016 de Californische energieleverancier SolarCity overnam, liet Musk weten dat het de installatie van zonnepanelen aanzienlijk zou opschalen. In 2019 zei hij te verwachten dat er voor het eind van het jaar 1.000 'solar roofs' per week van de band zouden rollen.
Een jaar later was het productiefste jaar voor het bedrijf, aldus de Amerikaanse tv-zender CNBC. Toch wist Tesla gemiddeld slechts 21 zonnedaken per week te installeren. In het eerste kwartaal van het jaar piekte de installaties op ongeveer 32 per week, wat neerkomt op ongeveer 3,2 procent van Musks doel.
X, de 'alles-app'
Ook recentelijk deed Musk beloftes die hij mogelijk niet kan nakomen. Eind 2022 tweette de techondernemer dat zijn overname van Twitter onderdeel was van een groter plan: het maken van 'alles-app' X. Zijn nieuwste aanwinst zou hem helpen om X binnen drie tot vijf jaar te ontwikkelen.
Tot dusver is het nog onduidelijk wat X precies moet gaan omvatten. Musk heeft wel aangegeven dat hij het Chinese WeChat als inspiratie ziet en dat hij de app wil bouwen op een blockchain-netwerk.
Daarnaast houdt hij vast aan vrijheid van meningsuiting en belooft hij bots tegen te werken. Dit alles zou waarschijnlijk moeten gaan werken met een abonneemodel, zoals Twitter Blue.
Musks uitspraken zijn opmerkelijk, aangezien hij zelf optreedt tegen Twitter-accounts die berichten delen over hem waar hij het niet mee eens is. Ook lukt het hem nog niet om bots te bestrijden en blokkeert hij echte accounts.